Dwa rodzaje przewozu na budowie

Warianty transportu budowlanego

Codziennie na alejach naszych miast możemy spostrzec budowane w zastraszającym czasie nowe wieżowce, centra usługowe, wieżowce mieszkalne a także korowód różnorodnych inwestycji np. stadiony, zajazdy, kawiarnie, węzły komunikacyjne i tym podobne.

W trakcie budowy któregokolwiek z tychże przedsięwzięć pojawia się potrzeba przetransportowania gigantycznej ilości materiałów budowlanych o różnych charakterystykach oraz rozmiarach. Przerzut produktów niezbędnych do konstrukcji zalicza się do niezwykle czasochłonnych procedur, jednak ciągły rozwój branży budowlanej przekłada się na to, że staje się on jeszcze dużo bardziej istotny.

Przewóz budowlany podzielony jest na przewóz zewnętrzny oraz w środku. Podział taki jest rezultatem usytuowania tras tranzytu w odniesieniu do obszaru prac budowlanych.

zewnętrzny to wszelakie czynności przewozowe skorelowane z przewozem materiałów, półfabrykatów, konstrukcji względnie sprzętu do składów ewentualnie prosto na plac budowy. Ponadto w ramach tranzytu zewnętrznego realizuje się transport gleby poza miejsce prowadzonych praktyk budowlanych;

transport „wewnątrz” skupiony jest na tranzycie wszelkich niezbędnych produktów z składzików lub zakładów wytwarzania docelowo na teren budowy.

Samochody wykorzystywane w tranzycie materiałów budowlanych są fachowo zaopatrzonymi machinami zaadaptowanymi do służby w najniebezpieczniejszych miejscach. Ze względu na kierunek przemieszczania rzuca się w oczy przewóz w poziomie oraz pionowy. Występuje również klasyfikację pod kątem spektra dróg transportu: kolejowy, drogowy, wodny a także wysokogórski. W wypadku przewozu poziomego wykorzystuję się rozwiązania oparte o pociągi albo drogowe. Ponieważ to jest transport daleki, pojazdy stosowane do przewozu powinny być w mocy wziąć możliwie jak najwięcej towaru.

Podczas przerzutu samochodowego zewnętrznego wykorzystuje się:

pojazdy towarowe (same ewentualnie wyekwipowane w specjalną przyczepę);
ciągniki z naczepami;
pojazdy terenowe o zawieszeniu sprężynowym;

W tranzycie wewnętrznym także wykorzystuję się pojazdy stosowane w przerzucie „na zewnątrz” z taką innością, że pokonują znacznie krótsze trasy przy bezsprzecznie pomniejszonej prędkości. W środku placu prac budowlanych obfitsze zastosowanie znajduje się specjalnie dla metod przerzutu niedalekiego: wózki akumulatorowe, z napędem benzynowym, o napędzie hydraulicznym, przeróżnego rodzaju koparki, taczki a także transport ręczny.